«احمد بهزاد» نماینده پارلمان و از مقامات جنبش روشنایی، پس از حادثه انفجار کابل گفت که بر سنگ فرش خیابان دهمزنگ توتاپ با خون به امضاء رسید و حک شده است.

 امضاء با خون به و حک‌شدن بر سنگ فرش «دهمزنگ»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «احمد بهزاد» نماینده هرات در پارلمان افغانستان و یکی از مسئولان جنبش روشنایی با اشاره به شعار این جنبش که «توتاپ خط قرمز ماست» اظهار داشت: در دوم مرداد بر سنگ فرش میدان دهمزنگ کابل نوشته شد که توتاپ با خون شهدای روشنایی به امضا رسید.

بهزاد در تازه‌ترین واکنش نسبت به اتهامات منتسب به وی، گفت که حکومت نمی‌تواند با این اتهامات از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. براساس قانون اساسی افغانستان، هر تجمعی باید 24 ساعت قبل به مسئولان حکومتی اعلام شود تا تدابیر امنیتی لازم سنجیده شود و ما 72 ساعت قبل از تظاهرات به مقامات اطلاع دادیم.

وی خاطرنشان کرد که تمام این موضوعات را به ارگانهای امنیتی افغانستان به صورت مکتوب ارائه کردیم و پس از گرفتن تأییدیه، یک نسخه از آن را به ریاست امنیت ملی این کشور ارسال کرده بودیم.

نماینده پارلمان افغانستان افزود: مسئولان امنیتی افغانستان در وزارت کشور به ما اعلام کردند که توانایی تأمین امنیت کامل مسیرهای ده‌گانه تظاهرات را ندارند و به آنها ابلاغ شد که مسیر تظاهرات جنبش روشنایی از مصلای شهید مزاری تا میدان «فواره آب» است و در صورت مسدود شدن مسیرها با کانتینر، تظاهرات تا میدان دهمزنگ ادامه خواهد یافت.

اطلاع دولت کابل از حمله به جنبش روشنایی

بهزاد در مورد ادعای دولت کابل مبنی بر پیش‌بینی حمله و اطلاع‌رسانی آن به جنبش روشنایی گفت که پیش بینی حمله در هر تجمع و تظاهراتی وجود دارد بنابراین  وظیفه دولت است که تدابیر لازم را سنجیده و با مسئولان برگزاری تظاهرات‌ همکاری و هماهنگی کند اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که اگر دولت از این حمله اطلاع داشته پس چرا جلوی این حادثه را نگرفته و تظاهرکنندگان را به حال خود رها کرده است در حالی که حکومت می‌توانست امنیت محدوده 700 متری تظاهرات را پوشش دهد که هیچ‌کس بدون بازرسی وارد جمع تظاهرات‌کنندگان نشود.

عضو ارشد جنبش روشنایی همچنین تاکید کرد که حکومت وحدت ملی افغانستان در شرایطی است که باید به ملت پاسخ گوید.

وی ادامه داد: بحث این که حکومت از قبل در ارتباط با احتمال ناامنی به مسئولان جنبش روشنایی اطلاع داده است یک موضوع عمومی است زیرا  در هر اجتماعی که شکل می‌گیرد به ویژه در چنین شرایطی که در افغانستان هر لحظه خطر انتحار و انفجار وجود دارد، همکاریهای امنیتی میان مسئولان تظاهرات و مقامات امنیتی این کشور باید افزایش یابد.

نماینده پارلمان افغانستان همچنین خطاب به برخی مقامات که تظاهرات را ناجایز دانسته بودند؛ تصریح کرد که این مردم هستند که تعیین می‌کنند از چه کسی به عنوان رهبر پیروی کنند و کسانی که معامله کردند، مشخص است و این افراد مورد انزجار عمومی قرار گرفتند در نتیجه ناراحت هستند.

بهزاد در پایان تاکید کرد که جنبش روشنایی همچنان به شیوه‌های مختلف مدنی برای تحقق اهداف خود که مبارزه با تبعیض است، تلاش می‌کند و این خواست بازماندگان تظاهرات در مراسم تشییع و تدفین شهدا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.